Whitsunday Islands

Zaterdag 17 augustus 2024
We moeten vandaag van camping wisselen maar blijven wel in Airlie Beach. We starten de dag rustig op met een heerlijk ontbijtje en vertrekken iets na de officiële vertrektijd. Maar niemand die zich daar druk om maakt. Gelukkig. We parkeren de camper langs de kant van de weg en lopen van hier uit het centrum in. Het is een gezellig stadje met leuke winkeltjes, touroperators en café/ restaurantjes. Alle mannen scoren een nieuwe zonnebril en ik een potje nagellak. Na 7 weken reizen is de oude lak al aardig van mijn tenen gesleten. Bij een informatie centrum komen we erachter dat we reeds een hele mooie tour hebben geboekt en dat we een tweede tripje naar het Great Barrier Reef beter vanaf Cairns kunnen regelen omdat dan de reistijd naar het reef veel korter is. Helemaal goed. Tevreden lopen we met een ijsje richting het Lagoon. Net als in Brisbane zit hier aan de rand van de stad, net voor de kust een prachtig groot zwembad. Dan doen ze wel weer goed hoor. Waar de Wilder in Haaksbergen het hoofd financieel niet boven water kan houden is hier het zwembad helemaal gratis. En het is gezellig druk. Veel locals zijn natuurlijk ook vrij vandaag. Wij zoeken een plekje voor de handdoeken en als de ijsjes op zijn plonsen we in het water. Heerlijk verkoelend. Helaas is de zee hier niet veilig ivm de krokodillen en kwallen. Maar dit is een heel goed alternatief. Na een tijdje verplaatsen we onze handdoeken naar een ander plekje omdat aan één zijde het strand is nagebootst. Dus heerlijk spelen met zand en water. De jongens vermaken zich top en wij ook!
Tegen vieren pakken we onze spullen in en rijden we via de supermarkt richting de camping. Nog voor we op de plek staan springen de jongens uit de camper, we rijden namelijk langs het zwembad en die moet natuurlijk nog even worden uitgeprobeerd. Alsof we nog niet genoeg hebben gezwommen vandaag, haha.. We drinken nog even wat voor de camper, dan douchen, een was in de machine en koken.
Na het eten pakken we onze tassen in voor de tweedaagse boottour naar de Whitsunday Islands! Zin in..

Zondag 18 augustus 2024
De wekker gaat; ons paradijselijke avontuur gaat beginnen. Vandaag en morgen mogen we mee op een zeilboot, gaan we parelwitte stranden zien, zullen we slapen voor Whitehaven Beach en maken we kennis met de onderwaterwereld.
We rijden naar Abora Harbour, parkeren de camper en lopen naar het verzamelpunt. Het is klokslag 08.00u als onze kapitein aan komt lopen. Goodmorning!
Met een mooi internationaal gezelschap van in totaal 15 mensen lopen we naar de boot. Hier staat kokkin Ayrin ons al op te wachten. Onze schoenen en sokken worden verzameld in een grote plunjezak, want deze zijn verboden op de boot. Heerlijk, met blote pootjes de dag door. We krijgen wat meer bootregels, uitleg over de komende 2 dagen en kunnen we onze bagage op ons bed leggen. Dan is het tijd om te vertrekken. Met een kop koffie/ thee op het dek. De haven uit, de baai uit, de oceaan op. Met de zon op onze toet en de wind door de haren varen we een heel stuk. Het uitzicht is prachtig; een blauwe zee zover je kan kijken, een walvis en aan de horizon wat eilanden met bergen en stranden. De pizza wordt geserveerd en dan is het tijd om de wetsuits aan te trekken. Spannend, we gaan snorkelen in het Inner Reef van het Great Barrier Reef. Als ook de snorkels zijn verdeeld proppen we ons met 16 man in het kleine bootje en brengt Pete, onze kapitein, ons naar de rand van het Reef. Stan en Cas liggen al vrij snel met hun snoetjes in het water. Jort heeft iets meer tijd nodig. Maar met een lange noodle onder de borst ziet ook hij alle moois wat het reef te bieden heeft. Koraal, wuivend, in geel, paars, vissen groot en klein. Alles komt voorbij. Omdat het water slechts een graad of 20 is nemen Cas en Jort even een opwarm pauze in het bootje. Om niet veel later weer terug te keren. Nog een keertje kijken welke andere vissen ze nog kunnen ontdekken. Geen idee hoelang we in het water hebben gelegen maar terug op de boot staat er een heerlijke lunch klaar; brood, kip, salade en chips. Dat gaat er wel in. Rustig varen we richting Whitehaven Beach. Een 7 km lang hagelwit strand en al meerdere malen uitgeroepen tot mooiste strand van de wereld! Dit strand dankt zijn witte kleur aan het feit dat het geen echt zand is maar voor 98,95% uit mineraal bestaat. En alleen NASA heeft het recht om hier zand vandaan te halen, dit te verhitten (tot 2200 graden Celsius) waardoor er kristalhelder glas ontstaat. Leuk weetje toch? Ook K’gari (Fraser Island) heeft een heel wit strand. Hier bestaat het strand voor 60% uit hetzelfde mineraal.
Van verre zie je al welke kant we op moeten. De stranden van de omliggende eilanden hebben veel gelere stranden dan het strand waar we recht op af varen. Wat een verschil zo. Als Pete het anker heeft laten zakken mogen we van de boot springen. Dat hoef je onze jongens geen twee keer te zeggen. Met een mooie sprong en een bommetje liggen ze in zee. Hierna weer in het kleine bootje en worden we naar dit mooie strand gebracht. Bijzonder; echt hagelwit, ziet eruit als zand maar voelt toch iets anders, plakkerig, zwaarder ook waardoor het water meteen weer glashelder is als je je voeten hebt verplaatst. Het uitzicht is verbluffend prachtig. En wordt nog mooier als een half uur later alle dagjes mensen vertrekken, het strand nagenoeg leeg is, er nog slechts enkele boten voor anker liggen en de zon langzaam onder gaat. We ploffen neer met een biertje, de jongens druk spelend in het zand voor ons. Wat kan het leven toch mooi zijn!
Nog een laatste duik met Stan in zee voor Pete ons weer op komt halen. Te vroeg en dat leest hij volgens mij van mijn gezicht af. Hij maakt rechtsomkeert en roept nog net dat hij met een verrassing terug komt. Ben benieuwd. Vijf minuten later komen Pete en Ayrin weer aanvaren. Twee grote schalen met rijk belegde nacho’s worden op het strand geserveerd. Puur genieten! Als de schaduw het strand overneemt varen we terug naar onze boot. Iedereen eruit alleen onze 3 mannetjes moeten even blijven zitten van Pete. Als ik als laatste uitstap vaart het bootje ineens in een rap tempo weg. Haha… hij neemt de jongens mee om een paar rondjes vet hard te varen, scherpe bochten te maken en rondjes te draaien. En wat vinden ze het fantastisch!! Na een aantal rondjes om de boot komen er drie hele blije mannetjes aan boord.
Verrassend genoeg hebben we een warme douche aan boord. Heerlijk, even alle zout en zand (mineraal) van het lijf spoelen voor we gaan eten. Benedendeks staan de schalen spaghetti geserveerd, te samen met een heerlijke salade en knoflookbrood. Op het dek zoeken we een plekje en genieten we van de maaltijd en het fantastische uitzicht. Na het eten begeven Stan, Cas en Jort zich weer naar de kajuit om een potje Uno Flip te spelen met een Vlaams meisje en Ayrin (onze kokkin). Die vermaken zich goed. Wij blijven boven zitten en kletsen onze reis door. Wat hebben we toch al mooie dingen mogen zien en beleven de afgelopen weken! We hebben het goed voor elkaar..!
Tegen 21.30u gaat iedereen richting de bedjes. Deinend op de lichte golfslag vallen we in slaap. Om een half uurtje later weer wakker te schrikken van een harde knal. Ai, Jort ligt naast zijn bed ipv erin. Met een bult op zijn hoofd vallen we toch allemaal in slaap.

Maandag 19 augustus 2024
Lekker gelegen maar nauwelijks geslapen. Stan een keer of vier behoed van de val vanaf het bovenste bedje.
We deinen nog steeds heerlijk en horen om iets over half 7 de motor van de boot aan gaan. Dit is het teken dat we nog een half uurtje hebben voor een verfrissende ochtendduik. Dus zwemkleding aan en gaan. Als we op het dek komen komt Ruud al uit het water. Die heeft de eerste duik al gehad. Wij volgen snel. Brrr… maar toch wel heel lekker om zo de dag te beginnen. Met een kop warme thee nestelen we ons op het dek en genieten nog even na van de nagenoeg lege Whitehaven Beach. Straks zal deze zich weer vullen maar dan zijn wij alweer vertrokken. Het ontbijt staat klaar; brood, yoghurt, vers fruit. Whitehaven Beach wordt langzaam kleiner achter ons. We zijn op weg naar Hill Inlet lookout welke in het noorden van Whitehaven Beach ligt. Iets na achten gaat het anker weer uit en worden we in het kleine bootje naar het strand gebracht. Schoenen aan en na een korte klim naar boven staan we bij de lookout; Adembenemend! Echt paradijselijk. Eigenlijk nog mooier dan Whitehaven Beach zelf. De vele kleuren blauw van de zee, de parelwitte stranden, de groene heuvels erachter. Zover je kan kijken. Zo mooi! Met moeite nemen we afscheid van dit plekje en lopen naar beneden, het paradijselijke strand op. Ook vanaf zeeniveau is het Picture Perfect! Met de voeten in het zand en in de zee zien we roggen liggen. Ai, daar moeten we niet op gaan staan. Maar het levert wel weer een mooi plaatje op.
Te snel is het bijna 10.15u dus tijd om terug te lopen naar de andere zijde van het eiland. Aangekomen zien we de dagtrippers met grote getalen aanmeren. Jeetje, net hadden we het eiland nog nagenoeg voor onszelf. We waren mooi op tijd en zijn ook op precies het goede tijdstip weer weg!
Een vroege lunch op het dek om ons daarna weer in de wetsuits te hijsen. Snorkels op voor ons tweede snorkelavontuur. Het koraal is nog even prachtig met al zijn verschillen en kleuren en we zien veel meer vissen dan gister en ook kleine kwallen passeren de revue. Het was weer fantastisch om te doen.
Terug op de boot staan de watermeloen en de loempia’s al klaar. Pure verwennerij!
Ondertussen wordt het voorste zeil (fokzeil) gehesen en varen we gestaag terug. Als de kapitein even wil rusten wordt eerst Jort en daarna Cas achter het roer gezet. Stoertjes..! Dit gaat hartstikke goed. Nog even genieten, met de zon op onze toet en de wind door de haren… Rond vieren varen we de haven van Airlie Beach binnen.
We nemen afscheid van een fantastische boottour. Dit was oprecht een hoogtepunt van onze reis Downunder!

Comments

1. Gaaf Gaaf Gaaf!! Wat een prachtige reis maken jullie! Prachtige verhalen en even mooie foto’s!!