Sydney

Donderdag 1 Augustus
Eigenlijk is deze dat natuurlijk geen volledige dag… Ergens boven de Indische Oceaan zijn we 8 uur kwijt geraakt… 😉 Gelukkig was het een prima vlucht en zelfs een uur ingelopen op schema. Dus helemaal goed! Ook bij de douane liep alles voorspoedig, visum aanvraag is dus gelukkig goed gegaan! Dus bagage ophalen en naar buiten. We moeten heel even op de taxi wachten, brr… het is hier toch wel een stukje frisser. Gelukkig is Sydney het koudste van onze reis, als we met de camper richting Cairns reizen wordt de temperatuur steeds ietsje hoger. Het is wel een totaal andere wereld dan de wereld waar we de afgelopen weken hebben geleefd. Uiteraard de tempartuur, maar zeker ook de gehele infrastructuur, netjes aangelegde wegen, stoepen, plantsoenen, hoge gebouwen en zo kan ik nog wel even door gaan. Maar wat mij vooral opvalt…. geen stof overal! Heerlijk! 🙂 We worden netjes voor de deur van ons hostel afgezet. De eerste 3 nachten zitten we in een hostel in het CBD (Central Business District) het centrum van Sydney. Vanaf het dakterras van het hostel kijken we uit over Sydney Harbour met als landmarks natuurlijk de Harbour Bridge en het Opera House. Prachtig! Goede koffie was in Afrika echt nergens te vinden, alleen maar oplosprut, dus bij het barrista barretje in het hostel eerst maar eens een lekker cappuccino en een thee. Top! Aangezien het halverwege de middag is lopen we niet veel later richting de haven. Via kleine straatjes en gangetjes kunnen zijn we er zo. Ondanks dat het winter is in Australië is het toch druk in de haven. Veel mensen lopen heen en weer, pakken een terrasje of maken vele foto’s van de omgeving. Wij natuurlijk ook! In het laagstaande zonnetje ziet het Opera House er erg mooi uit. Ook hier is het rond half 6 donker, echter waar je in Afrika dan de stille nacht inging wordt het hier alleen maar drukker. Via wat winkels lopen we naar de McDonalds om wat te eten. Die zijn we in Botswana niet tegengekomen. Hierna lopen we weer terug naar het hostel, de energie is zo langzamerhand wel aardig op. Hier puzzelen we nog even de komende dagen aan elkaar, we willen graag een aantal zaken zien en hiervoor is het handig om te reserveren. Als de laptop dichtgaat kruipen we ons bed in.

Vrijdag 2 Augustus
om half 8 gaat we de wekker, alles en iedereen is nog in volledig coma. Onze ritmes liggen nog 8 uur achter op schema 😉 De wekker wordt snel een uurtje later gezet. Een uur later schrik ik weer wakker van de wekker. Poeh dan kun je toch een eind weg zijn. Stan, Cas en Jort zijn nog volledig in coma. Goedemorgen jetlag! Als de gordijnen iets verder opengaan komt er toch beweging in, al gaat het niet van harte. Niet veel later lopen we de stad in. Onderweg naar de Sydney Tower Eye stoppen we halverwege even voor een goed ontbijt. Heerlijk, daar krijg je toch weer energie van! Dit is bij de jongens niet te zien… die hoofdjes hangen nog ergens op half 6 😉 Onderweg naar de toren maken we even een korte stop in de Lego Shop. De grootste van de wereld! Een korte stop wordt toch weer een lange stop! 😉
De Sydney Tower is 1 van de hoogste torens in Sydney die je kunt bezoeken. Het is even zoeken hoe we precies binnen komen maar eenmaal gevonden schieten we 309 meter omhoog. Het uitzicht is erg mooi, zeker met alle water wat door de stad loopt is het erg gevarieerd. We lopen de toren rond en bekijken natuurlijk alle richtingen. Buiten make we nog een aantal foto’s en lopen dan naar het dichtstbijzijnde metrostation. We pakken lijn 1 naar Milsons Point, dit ligt aan de overkant van de harbour bridge. Vanuit deze kant kun je wandelend de brug over en zie je ook het Opera House liggen. Zo gezegd, zo gedaan. Het looppad van de brug heeft hoge veiligheidshekken aan beide zijden, dit is toch wel erg jammer. Een mooie foto maken is dan ook niet erg makkelijk. Toch is het uitzicht wel mooi. Ook nu staat de zon mooi op de omgeving en ziet het er prachtig uit. Het hostel ligt dicht bij de brug dus stoppen we hier even om de lego dozen te droppen. Hierna lopen we door naar Darling Harbour. Dit is aan de andere kant van het CBD, in dit haven gedeelte liggen de plezierjachten en aan de promenade zitten vele restaurants. We bekijken de menu kaarten en slenteren nog even verder. Aan het einde van de haven ligt nog een grote speelplaats midden in op een plein. Het duurt dan ook niet lang of we zijn de boys “kwijt”. Cas ziet op het grasveld al snel een bal liggen die natuurlijk veel interessanter is dan de speeltoestellen! Binnen de kortste keren staan ze alle 3 te voetballen tegen wat jeugd in de stad! Winnend gaat natuurlijk team Nederland van de grasmat af! 😉
In één van de restaurants onder de heaters kijken we mooi uit over de haven. Lekker wat eten en een biertje erbij. Heerlijk! Terug in het hostel gooien we nog even onze vuile was in de machines, is alles weer klaar voor het vervolg van de reis. Ook weer geregeld! Morgen nog een dagje Sydney voordat we de camper ophalen!

Zaterdag 3 Augustus
Vanochtend maken we gebruik van het ontbijt van het hostel. Prima! Rond half 10 lopen we naar het Sydney Opera House. We hebben onze eerste dag in Sydney wat reserveringen gemaakt en sluiten aan bij de rondleiding van 10:15. Onze gids heeft er zin in! We worden bestookt met feitjes… 2000 voorstellingen per jaar, 850 medewerkers, 6 zalen, enz… Het stuk land waar het Opera House nu staat heet Bennelong point, in de jaren 20 was dit de remise voor trams in Sydney. Eind jaren 40 bleek dat het huidige theater te klein was geworden, er moest een nieuwe komen welke ook direct een landmark van de stad zo worden. Het begon met een ontwerpwedstrijd, 240 ontwerpen vanuit de hele wereld werden aangeleverd. Unaniem werd er gekozen voor het ontwerp van Jorn Utzon uit Denemarken. De ontwerpen moesten iets aangepast worden aangezien de bouwtechnieken van die tijd nog niet toereikend waren om zoiets te bouwen. In 1959 werd er uiteindelijk begonnen met de bouw, de 3 jaar die ze er voor nodig zouden hebben om het te bouwen werd uiteindelijk 14 jaar en hetzelfde net de prijs… 6 miljoen werd 102 miljoen. Tja… uiteindelijk is het wel een fantastisch gebouw geworden! Bij aankomst in Sydney en onze eerste blik op het Opera House had ik verwacht dat de schelpen een ijzeren constructie waren, dit blijken allemaal tegeltjes te zijn. Inmiddels is het Opera House al meer dan 50 jaar het iconische landmark van Sydney, maar zeker ook van Australië! Leuk weetje, ten tijde van de bouw klaagden huiseigenaren aan de overzijde van de baai dat hun huizen minder waard zouden worden door het bouwen van een theater. Hoe anders blijkt dat nu! Buiten maken we een rondje eromheen. Vanuit elke hoek zie het gebouw er anders uit. Best bijzonder! In het nabijgelegen park ploffen we in het zonnetje neer in het gras. Genietend van het uitzicht eten we een boterham en lopen dan door het park terug naar pier 6. Hier vertrekt om half 3 de rondvaartboot naar Manly. Het is echt superdruk op de boot het lijkt wel een chinese invasie, als eerste varen we langs het Opera House en dan de baai in. De gehele chinese delegatie stapt gelukkig uit op 1 van de tussenstops. Op het dek is het nu een stuk rustiger en we kunnen alles prima zien! In circa anderhalf uur zijn we weer terug bij pier 6, een geslaagde boottrip! ‘s Avonds eten we lekker een pannenkoek bij een franse creperie en lopen dan moe en voldaan terug naar het hostel. Morgen weer verder!

Comments

1. Hey daar down under!
    Wat een gave foto’s weer en een geweldig verhaal. Een ander land met weer andere mooie dingen om te ontdekken.
    Stiekem ben ik wel een beetje jaloers…. De grootste LEGO winkel!!! Ben stiekem ook gek op Lego😂😂
    Veel plezier met jullie campertocht!

2. Andere omgeving, andere mensen, nieuwe belevenissen.
    Gaan met die banaan ! Neemt niemand je meer af. Veel plezier in Down Under.

3. Prachtig Opera House!
    Heel anders dan Afrika , maar ook nu weer prachtige foto’s!
    Veel plezier met de campertrip!