Nelson Bay & Port Macquarie

Woensdag 07 augustus 2024
We slapen uit! Zijn die bengels gewoon wakker om 08.00u. Ontbeten met geroosterde boterhammen en toen de zwembroeken aan. De camping ligt aan zee én heeft een heerlijk verwarmd zwembad. De kleine mannen duiken het zwembad in. Ik zelf loop naar zee. Fantastisch.. het water, de golven, het geluid, de weidsheid. Ik hou ervan… In stilte genietend zoek ik wat schelpen. Als ik met de schelpen terug kom is ook Cas enthousiast en gaat mee naar zee. Helaas is het al te snel na elfen en tijd om te gaan douchen. We moeten om 12.00u van de camping af zijn. Bij de Coles (supermarkt) met groooote parkeerplaats doen we inkopen en daarna rijden we door naar Nelson Bay. Via een prachtige weg met allerlei kleine pittoreske dorpjes en uitzicht over meren en de zee bereiken we rond 15.30u Nelson Bay. Een prachtige camping, wederom aan zee. De jongens duiken meteen de speeltuin in. Niet veel later worden wij opgehaald. Er zit een heel mooie vogel bij de speeltuin. Op weg naar de speeltuin worden we al ingehaald door de vogels. Inmiddels zijn het er drie, en inderdaad, ze zijn prachtig. Groen op de rug, op de borst geel, rood en blauw, een blauw koppie en een rode snavel. De man van de stacaravan ziet ons en komt naar buiten met een plak brood. Binnen 30 seconden komen er nog zo’n 25 dezelfde vogels aangevlogen. Fantastisch.. Ze zijn zo niet verlegen, of juist hebberig of brutaal, geef het een naam maar ze eten uit je hand, zitten op je schouder en je hoofd, haha… Stan krijgt er geen genoeg van en haalt meer brood uit de camper.
Net voor zonsondergang lopen we toch nog even naar het strand. Ruud heeft een biertje, de Mountain Dew en wat chipjes meegenomen. Puur genieten… poeder wit fijn zand, pelicaan achtige vogels, meeuwen, een kabbelende zee en een ondergaande zon die de lucht prachtig rood/ oranje kleurt. En als er dan ook nog een dolfijn voorbij zwemt en een paar mooie boogjes springt is het paradijselijke plaatje compleet!
We sluiten de dag in de camper af met eten, lezen en een spelletje. Morgen weer een mooie dag!

Donderdag 08 augustus 2024 By Jort
We gingen opstaan. Toen ik naar de wc liep zag ik twee konijntjes. Ik haalde mama erbij om het te laten zien. Toen ik terug kwam van de wc stond papa alweer bij de papagaaien.
Papa gaf het brood aan de mooie papagaaien. Stan kwam er aan en wou heel graag een papagaai op zijn arm. Ik liep langs Cas en Cas zei: ‘Kijk een konijn.’ Die had ik natuurlijk al gezien en de tweede was nu al weer verder in de bosjes.
Het is alweer half 10 dus alle spullen in de camper, trappetje inklappen en deuren dicht. We gaan naar de boot. Met de camper reden we naar de zee. We hebben geparkeerd en liepen naar de boot. Via een steiger konden we naar onze boot, Imaging cruises. Er lagen heel veel boten. Ik ging er als eerste op en zei ‘hallo’. We moesten nog even 10 minuutjes wachten. Toen mochten we erop. Wij zaten als eerste op de boot en hadden het mooiste plekje vooraan. Er zat zelfs een net voorop. Je mag in de baai in het net liggen en ook nog naar boven klimmen in het net en dan ergens in staan en dan met je armen wijdt ‘vliegen’ (Titanic). Wij zaten natuurlijk als eersten in het net. Dat was heel leuk. Toen we naar open zee gingen moesten we er allemaal uit en ging het touwtje ervoor. Omdat wij helemaal vooraan staan kunnen we nog in het puntje staan en alles goed zien. Iemand die bij de boot werkte zag ineens een dolfijn. De dolfijn zwom heel dicht bij de boot en onder het net van de boot door. We gingen weer verder varen en zagen een walvis in de verte.
Als de walvissen een baby in de buik hebben zwemmen ze naar warm water (in het noorden) en als de baby geboren is zwemmen ze weer naar het koude water (in het zuiden) Antartica). Wij zien alle walvissen naar het koude water zwemmen (naar het zuiden). Toen ineens was er nog een walvis, ik stond heel dicht bij mama, en de walvis was nog niet eens 2 meter naast de boot. Heel dichtbij dus. Dat was super de puper vet. Als ze een duik nemen zie je eerst de bovenkant, dan het zwarte van de staart en als ze weer in het water zijn zie je de witte onderkant van de staart. Daarna zie je nog een hele splashhhh… Dat is echt heel mooi. We zagen ook nog heel veel walvissen, iets verderop in het water. En toen ineens heel ver in de verte sprong een walvis heel hoog boven het water en toen viel die weer in het water.. en plonssss!! Wij zien dan heel veel opspattend water.
We varen weer terug en bij de grote rotseilanden zagen we wel 6 zeehonden. Ik dacht dat ze in het water waren geweest en nu liggen ze heel lekker te slapen op de rotsen. Een zeehondje deed een flippertje omhoog. En mama zei: ‘Kijk, die zwaait naar ons’. En toen zag Stan een schildpad naast de boot zwemmen, ook heel dichtbij. Dat is heel leuk.
Toen zijn we terug gevaren naar de haven. Onderweg kwamen we nog een paar dolfijnen tegen. In de baai mochten we nog even weer in het net. In de haven wordt de boot met touwen goed vastgebonden aan de steiger met een hele mooie schepenknoop.
Op de kant lopen we terug naar de camper. Onderweg naar de camper mogen we nog heel even in de speeltuin spelen. Papa belt met de campsite en er is nog plek. Toen gingen we daar naar toe rijden. We zijn om half 6 op de campsite in Port Macquirie. We hebben geen zin in koken dus gingen we lekker pizza in de oven doen. Ik wou nog graag helpen dus ging ik de paprika’s snijden. Na het eten gingen we nog even thee drinken met een chocolaatje en ging ik nog even lezen. Toen belden opa en oma terug en hebben we nog lekker gekletst met opa en oma. Daarna was het al heel laat en moesten we douchen en naar bed. En mama lag gezellig bij mij bovenin.
De dag was super leuk met de bootrit omdat we dolfijnen en zeehondjes en walvissen hadden gezien. Dat was super gaaf! Einde.

Vrijdag 09 augustus 2024
Ruud staat als eerste op en na een douche loopt hij met Cas naar de kapper. Ondertussen kleden wij ons ook aan en zetten de stoeltjes buiten. Het is heerlijk weer, dus een ontbijtje in de zon zal er zo wel in gaan. Iets later dan gepland komen Ruud en Cas kort geknipt weer terug. Jort komt terug uit de speeltuin en ik bak een eitje. Heerlijk zo..
Tegen 10.30u is alles opgeruimd en vertrekken we. We rijden eerst naar het Koala ziekenhuis. Een mooie locatie gerund door voornamelijk vrijwilligers. We leren dat de meeste koala’s gewond of gedood worden door verkeersongelukken. Daarnaast ook aanvallen door honden, ziekten en bosbranden. We lopen om de hoek en daar zit een koala. Veel groter dan ik had gedacht. Wat een schatje! Hij ligt heerlijk te slapen tussen de tweesprong in de takken. Het bordje verteld dat het een mannetje van een jaar of 8 is. Hij is gewond geraakt door een motorvoertuig en kan nu geen kracht meer zetten met 1 pootje. Hierdoor is hij niet meer in staat om hoog in een boom te klimmen. Deze koala zal hier permanent blijven. Maar het doel is, waar mogelijk, dat de koala’s weer uitgezet worden in het wild. Er is dan ook een stuk afgezet waar je niet kan kijken. Hier zit momenteel 1 koala. Zolang als nodig wordt geobserveerd of hij het gaat redden in de natuur. Als het goed gaat wordt hij uitgezet. Fantastisch werk. En de cijfers liegen er niet om. Er sterven best veel koala’s maar er worden er ook veel gevonden, gerevalideerd en weer uitgezet. We lopen een rondje langs alle koala’s en de vrijwilligers vertellen enthousiast. Ook een leuk weetje; de koala’s leven alleen langs de kust in het zuiden (beetje vanaf onder Melbourne) en dan tot aan Cairns. Dus niet in het binnenland en in de rest van Australië. En de koala’s in het zuiden zijn iets groter en dikker dan die in het noorden. Dit i.v.m. de kou. We doen een donatie en verlaten de koala’s.
We rijden door naar de oude vuurtoren. Vanuit hier hebben we een magisch uitzicht over het witte strand, de rotsen en de helder blauwe zee. Omdat we iets vertraagd zijn vanochtend laten we de kustwandeling voor wat hij is en lopen we de houten trappen af naar het strand. Het duurt niet lang voordat de eerste voeten in zee staan en de eerste broeken nat zijn. Dan maar uit die kleding. Drie kleine mannen in onderbroek de zee in. Feest! Heerlijk in de golven en in het zand. Zo genieten we een tijdje.
Tegen half 3 zijn we terug bij de camper en wordt er droge kleding aangedaan en nog snel een broodje gesmeerd. We kunnen nog een goede 2 uur rijden. Aangezien Byron Bay te ver is bellen we een campsite in Corindi Beach; ze hebben plek en kunnen de code voor de poort, het toiletgebouw en de verdere info in het kluisje stoppen zodat het geen probleem is dat we na vijven aankomen. Dat is mooi. Zijn we vanavond iig alweer een eind richting het noorden opgeschoten.
Net voor we Corindi Beach inrijden ziet Ruud een kangoeroe langs de kant van de weg staan. Wauwww… een metertje of 50 verder staat er nog eentje. Nu zie ik hem ook. Wat gaaf! Helaas zijn de wegen hier in Australië te druk, zodat we niet vol op de rem kunnen en in de achteruit (zoals we in Afrika continue deden). Dus een foto zit er niet in en ook de jongens hebben de kangoeroes niet gezien. Hopelijk volgen er nog wat de komende dagen.
Aangekomen op de camping schuiven we de camper een beetje diagonaal op de plek. Waar we tot nu toe met name een betonstreep hadden waar de camper precies op past en (nagenoeg)waterpas staat hebben we nu een stukje gras a la Frankrijk. Doet wel gezelliger aan maar het kost ook iets meer moeite om waterpas te staan, haha… Maar goed, het is maar voor 1 nacht.
We koken en eten in de camper. Je merkt dat de temperatuur al iets is gestegen. Nog wel een lange broek en een vestje in de avond maar de verwarming staat al een paar dagen niet meer aan. Fijn! We drinken thee, kletsen de dag door, maken weer nieuwe plannen voor de komende dagen en werken de site een stukje bij. Dan is het tijd om te gaan slapen. Morgen naar Byron Bay!

Comments

1. Nou nou nou… wat een leuke verhalen en foto’s weer! Walvissen, mooie vogels, pelikanen koala’s enz. Het kan maar niet op.

2. En weer mooi geschreven verhalen. Krijg weer heimwee naar onze Canada vakanties met de camper. Veel plezier verder.

3. Stan, Cas en Jort wat hebben jullie ons weer verwend met jullie mooie verhalen !
    Wat jullie allemaal beleven in Australië is geweldig!